Rekenen
In de praktijk zie ik regelmatig kinderen die de basisvaardigheden nog niet voldoende onder de knie hebben. Ook het kritisch lezen van een vraag kan lastig zijn. Veel kinderen vinden het ingewikkeld de juiste som uit een vraagstukje te halen.
Om te zorgen dat kinderen succeservaringen gaan opdoen werk ik onder andere met Rekensprint en het rekenmuurtje van Bareka.
Het Bareka muurtje is evendence based en Rekensprint sluit hier naadloos bij aan. Rekensprint wordt op dit moment wetenschappelijk onderzocht.
Om de begeleiding zo optimaal mogelijk te kunnen geven heb ik de cursus Behandelaar ERWD (ernstige reken-wiskundeproblemen en dyslcalculie) gevolgd.


Technisch lezen en spelling
Voor kinderen bij wie het vlot technisch lezen niet op gang wil komen werk ik onder andere met Taal in Blokjes. Dit gebruik ik ook bij kinderen die moeite hebben met het spellen van woorden.
Taal in Blokjes is ontwikkeld vanuit de praktijk en gebaseerd op meer dan 25 jaar ervaring met de behandeling van leerlingen met een dyslectische problematiek.
Taal in Blokjes wordt gebruikt voor de begeleiding van kinderen met lees- en spellingproblemen in het basis- en speciaal onderwijs.
Taal in Blokjes wordt ook ingezet bij logopedie en praktijken voor remedial teaching en het interventiepakket Taal in Blokjes is een evidence based interventie als voortraject voor een doorverwijzing naar de specialistische dyslexiezorg.
Begrijpend lezen
Begrijpend lezen is de basis voor bijna alle schoolvakken.
Om kinderen te leren hoe je een tekst beter gaat begrijpen werk ik met Alle Teksten de Baas. ATB is ontwikkeld door Cindy Cornelissen vanuit haar rt praktijk Op de Rit. Ik heb de training Alle Teksten de Baas bij haar mogen volgen. ATB gaat uit van 6 stappen. Als je deze 6 stappen volgt kun je alle teksten begrijpen.
De training kan gevolgd worden als 6 x 90 minuten training of 12 x 45 minuten. Aan de training zitten huiswerkopdrachten verbonden. Deze training is geen CITO training maar is uiteraard wel toepasbaar op CITO teksten. De training kan ook in tweetallen gevolgd worden.
